Målet med vår närvaro är att utgöra ett skydd och ett moraliskt stöd för lokala människorättsförsvarare och hotad civilbefolkning, samt att sprida information om situationen i länderna där vi arbetar.

Mexikanska människorättsförsvarare som p.g.a. sitt arbete lever under hot eller är utsatta på annat sätt, kan lämna en förfrågan om medföljning till Kristna Fredsrörelsen i Mexiko. Därefter gör KrF en bedömning av dennes behov av skydd samt den skyddseffekt vi kan ha för personen eller organisationen. Ser KrF att vårt arbete kan ha en positiv inverkan för människorättsförsvararen skriver vi kontrakt med denne. Organisationen eller personen blir då Kristna Fredsrörelsens medföljda.

För tillfället medföljer vi fem organisationer som du kan läsa mer om nedan.

Kristna Fredsrörelsen medföljer Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa A.C. sedan augusti 2014. CDH Digna Ochoa är ett människorättscentrum i Tonalá, en stad på Chiapas kust. Centrets verksamhet består bl.a. i att stödja basorganisationer och samhällen genom att kräva att myndigheter respekterar deras mänskliga rättigheter. Centret har behov av medföljning då de har utsatts för hot och omfattande övervakning. Läs mer.

Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de las Casas (Frayba) är ett välkänt och välrenommerat människorättscenter med kontor i San Cristóbal de las Casas. Verksamheten är koncentrerad till delstaten Chiapas. Centret grundades 1989 på initiativ av dåvarande biskop Samuel Ruiz García. Det är ett fristående människorättscenter där verksamheten är inspirerad av kristna och ekumeniska värderingar. Frayba definierar sitt uppdrag som att stödja den fattiga, marginaliserade befolkningen i deras kamp för sina mänskliga rättigheter. Läs mer.

Voces Mesoamericanas: Acción con Pueblos Migrantes är en mexikansk civilsamhällsorganisation som arbetar med migrationsfrågor i San Cristóbal de las Casas, Chiapas. Organisationen vill understryka de strukturella, ekonomiska och politiska orsakerna till migration. På organisationen arbetar runt tio personer, utöver dem tar man emot volontärer från ett flertal olika länder, som arbetar utifrån följande tematiska områden: migranters mänskliga rättigheter, medborgarskap, migrantungdomar och urfolkskvinnor. Läs mer.

Comité Cerezo México arbetar med utbildning och kapacitetsutveckling för civilsamhällesorganisationer och människorättsförsvarare i hela Mexiko. Organisationen samlar även in information och dokumenterar olika människorättsbrott begångna i landet. Läs mer.

Simojovel är ett samhälle ca två och en halv timmes bilfärd norr om staden San Cristóbal de las Casas, i Mexikos södra delstat Chiapas. Här är rörelsen El Pueblo Creyente de Simojovel –Det troende folket”, som leds av prästen Marcelo Pérez Pérez verksamma. El Pueblo Creyente är en katolsk och social gräsrotsrörelse i San Cristóbal de las Casas stift som kämpar för ett samhälle fritt från fattigdom, korruption, orättvisor samt drog- och vapenhandel. Majoriteten av rörelsens anhängare är urfolk och bor i samhällen i anknytning till Simojovel. Läs mer.

Acompañados México

En el estado de Chiapas en México, por el momento acompañamos a Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa A.C., Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de las Casas A.C, Colectivo contra la Tortura y la Impunidad A.C., Comité Cerezo México y El Pueblo Creyente de Simojovel.

• På vårt årsmöte i helgen gjorde några av deltagarna medskick till omvärlden och vårt fortsatta arbete. Här är ett a… ,

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.