Simojovel är ett samhälle cirka två och en halv timmes bilfärd norr om staden San Cristóbal de las Casas, i Mexikos södra delstat Chiapas. Här är rörelsen El Pueblo Creyente – “Det troende folket”, som leds av prästen Marcelo Pérez Pérez verksamma.

El Pueblo Creyente är en katolsk och social gräsrotsrörelse i San Cristóbal de las Casas stift. Rörelsen arbetar både med religiösa och sociala frågor och kämpar för ett samhälle fritt från fattigdom, korruption, orättvisor, drog- och vapenhandel. Majoriteten av rörelsens anhängare är urfolk och bor i samhällen i anknytning till Simojovel. Prästen Marcelo, som leder rörelsen, tillhör själv urfolksgruppen tsotsil.

El Pueblo Creyente har arrangerat flera pilgrimsvandringar för att demonstrera mot orättvisorna i samhället; de undermåliga hälsoinstitutionerna, fattigdomen, korrupta politiker, de höga våldsnivåerna och den illegala handeln av vapen och droger. Vid pilgrimsvandringarna har uppemot 15 000 personer anslutit sig för att visa sitt stöd.

På grund av den kritik som rörelsen har riktat mot bl. a. myndigheter och illegala barägare har främst Marcelo Pérez, men även andra medlemmar i rörelsen, utstått flera alvarliga hot och säkerhetsincidenter det senaste året. Marcelo har blivit dödshotad, förföljd, utsatt för grov smutskastning och förtal. Både rörelsens anhängare, kyrkan och församlingshuset där Marcelo bor, är ständigt övervakat.

På grund av Marcelo Pérez behov av skydd har Kristna Fredsrörelsen medföljt honom i sitt arbete sedan april 2015.

Padre Marcelo Pérez Pérez. Foto: Rubén Moreno / Frayba

Klicka på kartan för att få översikt över Kristna Fredsrörelsens och de medföljdas arbete.

• Ickevåldsprinciper ledande bland proteströrelser vi ser just nu runt om i världen. Gnistan tänds av olika skäl men… ,

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.