Comité Cerezo México grundades av syskonen Cerezo Contreras och utgörs numera av ett tiotal medlemmar. Organisationen arbetar med utbildning och kapacitetsutveckling för civilsamhällesorganisationer och människorättsförsvarare i hela Mexiko. Organisationen samlar även in information och dokumenterar olika människorättsbrott begångna i landet.

Organisationen grundades 2001 av syskonen Emiliana och Francisco Cerezo Contreras som en reaktion på att deras bröder Antonio, Alejandro och Héctor anklagades för att ha sprängt flera banker i Mexico City. De tre bröderna dömdes alla till fängelsestraff. Alejandro släpptes ur fängelset efter fem år, Antonio och Héctor satt båda sju och ett halvt år var. Under hela den här tiden arbetade Comité Cerezo México med att uppmärksamma brödernas fall, att lyfta fram att de var oskyldigt dömda och kräva deras frisläppande.

Med åren kom arbetet att utvecklas och idag arbetar organisationen med att utbilda andra i mänskliga rättigheter, att dokumentera brott mot dessa och med hur personer som arbetar med mänskliga rättigheter kan höja sin egen säkerhet, både i arbetet och privat. Comité Cerezo México har helt tagit avstånd från den mexikanska staten och deras utbildningsverksamhet är inriktad på civilsamhället.

Via ”systerorganisationen” ACUDDEH – ”Brådskande åtgärder för människorättsförsvarare” – som drivs av några av syskonen publicerar de årligen en rapport om situationen för mänskliga rättigheter i Mexiko och hur situationen ser ut för dem som arbetar med dessa.

Kristan Fredsrörelsen medföljer organisationen sedan september 2014.

Hemsida: http://comitecerezo.org/

Antonio Cerezo och Daniela, medlemmar i Comité Cerezo under en workshop på kvinnokooperativet K’inal Antsetik. Foto: Nanna Sundkvist

Antonio Cerezo och Daniela, medlemmar i Comité Cerezo México under en workshop på kvinnokooperativet K’inal Antsetik. Foto: Nanna Sundkvist

Klicka på kartan för att få översikt över Kristna Fredsrörelsens och de medföljdas arbete.

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.