Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa A.C. är ett människorättscentrum i Tonalá, en stad på Chiapas kust. Centret grundades år 2009 av syskonen Nataniel, Jazmín och Poulette Hernández Núñez.

Centrets verksamhet består i att stödja basorganisationer och samhällen i deras arbete genom att kräva att myndigheter respekterar deras mänskliga rättigheter. Exempelvis ges stöd till samhällen som kräver bättre service från kommunen (hälsovård, rent vatten, osv). Motståndet mot de höga elavgifterna är stort på kusten och detta är också något som centret är engagerat i. De arbetar även med frågor kring storskaliga ekonomiska projekt, samt håller workshops i mänskliga rättigheter.

Centret ger också juridisk rådgivning till enskilda. De vanligaste fallen gäller skilsmässor, vårdnadsrätt och underhåll.

Kristna Fredsrörelsen medföljer Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa A.C. sedan augusti 2014. Centret har behov av medföljning då de har utsatts för hot och omfattande övervakning. Vidare har Nataniel Hernández gripits ett flertal gånger anklagad för att ha organiserat en vägblockad. Gripanden gäller ett tillfälle då Nataniel observerade och dokumenterade möjliga brott mot mänskliga rättigheter under en vägblockad. Frontline Defenders, en organisation som arbetar för människorättsförsvarare, har kallat gripandena för ”juridiska trakasserier”.

CDH DIGNA OCHOA
Medarbetarna vid Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa; Nataniel Hernández Núñez, Karina de la Cruz Montoya, Isamar Hernández Domínguez, Poulette Hernández Núñez, Martín Ríos Ramos och Bersaín Hernández Núñez. Foto: Valentina Barchiesi.
Klicka på kartan för att få översikt över Kristna Fredsrörelsens och de medföljdas arbete.

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.