Vi som skriver här på Mexiko-bloggen är utsända av Kristna Fredsrörelsen för att arbeta som fredsobservatörer i delstaten Chiapas i Mexiko. Vi skriver om läget för de mänskliga rättigheterna och våra erfarenheter från de områden där vi arbetar.

Kristna Fredsrörelsen (KrF) skickar fredsobservatörer till konfliktdrabbade områden i Colombia, Guatemala och till den sydliga delstaten Chiapas i Mexiko. Syftet är att ge utrymme för lokalt freds- och människorättsarbete och att skydda civilbefolkningen. Metoden kallas preventiv närvaro och innebär förebyggande av våld genom internationell närvaro. Närvaron av fredsobservatörer har en skyddande och våldsdämpande effekt. Denna effekt uppnås genom att observatörerna ingår i internationella nätverk av organisationer och personer som reagerar på brott mot de mänskliga rättigheterna.

Efter förfrågan från människorättscentret Frayba om medföljning av guatemalanska flyktingar som efter inbördeskrigets slut skulle återvända hem, skickade KrF sin första fredsgrupp till Mexiko år 2000. Sedan 2013 har KrF ett kontor i San Cristóbal de las Casas i delstaten Chiapas.

Fredsobservatörens arbetsuppgifter består av arbete med preventiv närvaro i form av fysisk och politisk medföljning av mexikanska organisationer och människorättsförsvarare, möten med mexikanska myndigheter, nätverksarbete med lokala och internationella organisationer, analys av den aktuella konfliktkontexten i Mexiko och en del administrativt arbete.

Fysisk medföljning under en manifestation. Foto: Erika Karlsson.

Informationsspridning på både svenska och spanska är också en viktig del i att synliggöra mexikanska människorättsförsvarare. Fysisk medföljning innefattar besök på organisationskontor samt medföljningar under aktiviteter och möten som den medföljda organisationer eller personen deltar vid. Politisk medföljning innefattar allt arbete som syftar till att synliggöra den preventiva närvaron t.ex. genom möten med mexikanska myndigheter, nätverkande och blixtaktioner. Se gärna dokumentären om oss och lär dig mer om hur vi arbetar.

Vi är för tillfället sex personer som arbetar för KrF i Mexiko; Emma Idestrand som är koordinatör, samt fredsobservatörerna Miriam Steinbach, Emelie Lundberg, Elena Arnaiz, Victoria Särnhult och Anja Grahn.

Vi är anställda av KrF, men de åsikter, tankar och reflektioner som finns här på bloggen är personliga och delas inte nödvändigtvis av vår arbetsgivare. Om du vill publicera något som vi har skrivit här var vänlig kontakta oss via mejl: mexico@swefor.org. För mer information om Kristna Fredsrörelsens arbete, se www.krf.se.

Stöd fredsobservatörernas viktiga arbete genom att sätta in en gåva till Kristna Fredsrörelsen på bankgiro 900-0316.

En español

Este es el blog del Movimiento Sueco por la Reconciliación (SweFOR) en México. La información, los comentarios, los opiniones, los links, etc, publicados en este blog no reflejan la postura oficial de SweFOR. Para ponerse en contacto con SweFOR, favor de mandar un correo a la siguiente dirección: mexico@swefor.org. Para más información sobre nuestro trabajo en México, sigue el link.

SweFor_orange_SPANISH49

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.