Las Abejas påbörjar informationsturné
Ordföranden för Las Abejas i auktoritetshatt från Chenalhó.

Ordföranden för Las Abejas på plats i Nueva Israelita. Foto: Philip Krook

Tjugo år har gått sedan massakern i Acteal där 45 personer mördades inne i den lokala kyrkan. Som en del av den nio månader långa kampanjen som påbörjades i våras åker medlemmar ur Las Abejas ut i lokalsamhällen för att informera om kampanjen och deras arbete.

Kristna Fredsrörelsen i Mexiko har tidigare skrivit om Las Abejas kampanj Acteal: Raíz, Memoria y Esperanza. I juni månad medföljde Kristna Fredsrörelsen Las Abejas över två dagar när de åkte ut i lokalsamhällen på Chiapas högland.

Utanför kyrkan i det lilla samhället Nueva Israelita skiner solen. De tjugo personer från Las Abejas som har följt med på besöket ställer ut stolar under presenningen som har satts upp för att ge skugga. Stolarna fylls snart upp.

Las Abejas fotoutställning visar från tiden då massakern skedde. Foto: Philip Krook

En av få som lyckades fly

Mikrofonen lämnas över till Elena Pérez Jiménez som överlevde attacken den 22 december 1997 när beväpnade män gick in i Acteals kyrka och avfyrade sina vapen.

Det som hände upprör och gör ont i oss. Tjugo år har gått sedan massakern men jag kommer aldrig att glömma det. Vi höll på att be när vi hörde skjutningar och såg dem komma emot oss. Vi visste inte vad vi skulle göra eller vart vi skulle ta vägen, säger hon med gråten i ögat.

Elena Pérez Jiménez berättar om hur hon upplevde attacken. Foto: Philip Krook

Kampanjen vill synliggöra straffriheten

Målet med Las Abejas kampanj är att synliggöra massakerns offer likaväl som de överlevande och straffriheten som fortfarande råder. En del av kampanjen består av besök ute i samhällena för att informera om fallet och om Las Abejas som organisation. I det officiella uttalandet inför kampanjen utvecklar Las Abejas sitt resonemang:

Kampanjen handlar även om att sända signaler till de som är skyldiga till massakern, och att den mexikanska staten ska erkänna deras ansvar för det som hände. Det är även ett sätt att fördöma den mexikanska staten som hittills inte har kunnat försäkra att det som hände i Acteal inte kommer att hända igen.

Den färgglada hatten representerar auktoritet. De ser olika ut från kommun till kommun. Foto: Philip Krook

Philip Krook, fredsobservatör i Mexiko