”Vi är här för att berätta vår sanning”

Kristna Fredsrörelsen närvarade vid lanseringen av Las Abejas kampanj för upprättelse, nästan två decennier efter massakern i samhället Acteal. Ett fall som fortfarande är outrett.

Elena Pérez var en av de som överlevde massakern. Foto: Victoria Särnhult

Människorna befinner sig ovetandes i samhällets kyrka. En beväpnad grupp tar sig in och går till attack med skjutvapen och machetes. Utan möjlighet att varken fly eller försvara sig blir resultatet förödande; 45 personer mördas, varav 5 är gravida kvinnor som även får sina magar uppskurna.

Denna massaker ägde rum den 22 december 1997 i samhället Acteal i Chiapas högland. Alla de som föll offer för denna hänsynslösa attack var medlemmar ur den civila freds- och ickevåldsorganisationen Las Abejas. Efter många års konstant kamp för rättvisa är fallet fortfarande outrett och statens gensvar har varit nästintill obefintligt.

Kampanjen ”Acteal: Raíz, Memoria y Esperanza”

Idag torsdagen den 23 mars, nästan två decennier efter massakern, håller Las Abejas presskonferens på organisationen Fraybas innergård, en organisation som Kristna Fredsrörelsen medföljer sedan ett år tillbaka. Anledningen är lanseringen av en nio månader lång kampanj som ska innehålla en rad aktiviteter på olika platser runt om i Mexiko. Allt för att dådet inte ska falla i glömska.
– Vi är här på lanseringen av denna kampanj för att säga vår sanning om vad som hände i massakern i Acteal. Ni som är här som del av pressen; vi vill be er sprida vårt ord. Vi vill att de tre nivåerna av regeringen ska veta att de är ansvariga för massakern i Acteal, och att vi fortsätter att kämpa och fortsätter att kräva att rättvisa skipas, förklarar Elena Pérez, överlevare av massakern.

Kampanjen kommer att avslutas på tjugoårsdagen för massakern i Acteal. Frayba har länge samarbetat med och stöttat Las Abejas i deras kamp för upprättelse och rättvisa, och kommer att medverka i kampanjen för att såväl nationella som internationella organisationer ska uppmärksamma fallet. På lanseringen medverkar runt 60 barn, kvinnor och män, samtliga överlevare eller invånare i Acteal. Även Padre Marcelo, en av Kristna Fredsrörelsens medföljda, såväl som olika organisationer från civilsamhället är närvarande för att visa solidaritet med Las Abejas.

Padre Gonzalo Ituarte (med mikrofonen) berättar om hans upplevelser från dagen då massakern skedde. Foto: Victoria Särnhult

Padre Gonzalo Ituarte, en av Fraybas grundare, fick ett samtal från Acteal dagen då massakern ägde rum. De informerade honom om att en beväpnad grupp närmade sig skjutandes. Denna nyhet gjorde att han direkt ringde till regeringen för att berätta vad som höll på att hända.
– Tack så mycket, vi kommer att vidta åtgärder, jag kommer att informera generalen som är ansvarig och polisen, sa de.
Padre Gonzalo Ituarte kände sig direkt lugnare vetandes att myndigheterna skulle ta hand om detta. Senare fick han ännu ett samtal från Acteal där de sa att de inte hade mottagit något stöd. Att de fortsatte att attackera, att de höll på att döda dem, att de förföljde dem. Han ringde ännu en gång till myndigheterna.
– Ja, generalen är informerad och nu är de på väg i helikopter, påstod de.
– Och så äger denna fruktansvärda massaker rum, där målet var just de fredligaste människorna, människorna som erbjöd alternativ, som öppnar en väg för att hitta liv och fred för sitt folk, berättar Padre Gonzalo Ituarte från konferensbordet på presskonferensen.

Kristna Fredsrörelsen i Mexiko kommer att fortsätta uppdatera kring fallet och följa Las Abejas aktiviteter under kampanjens gång.

Victoria Särnhult, fredsobservatör i Mexiko

I slutet av förra veckan, den 11 april, blev tre medlemmar ur Las Abejas gripna för att ha försökt koppla in vatten och elektricitet till sina hem. De har varit utan båda två sedan den 30 november 2015 på grund av att de inte velat godta regeringens projektförslag. Tjugofyra timmar senare släpptes de, men deras hushåll fortsätter utan vatten och el.