19 år av straffrihet i Acteal

Några dagar innan jul närvarande Kristna Fredsrörelsen under minneshögtiden för den massaker som drabbade urfolksbyn Acteal för 19 år sedan och som kostade 45 personer livet.

massa

Varje år på årsdagen av massakern hålls en mässa till minne av de 45 människor som mördades under massakern. Präster från olika delar av Chiapas kom för att hålla i mässan där ett hundratals människor närvarade.

Den 22 december 1997 intog en grupp paramilitärer Acteal. Offren befann sig i byns kyrka när de utan möjlighet att försvara sig eller fly brutalt mördades med skjutvapen och machetes. 20 av offren var barn, 7 var män och 18 var kvinnor. Fem av kvinnorna var gravida, vilkas foster plockades ut ur de döda kropparna och lemlästades av paramilitärerna.

Tidigt på torsdagsmorgonen, årsdagen av massakern hissades Mexikos flagga tillsammans med en flagga med texten "Fred" upp i kyrkan i Acteal. Just vid denna kyrka utfördes massakern som pågick under nästan en dag.

Tidigt på torsdagsmorgonen, årsdagen av massakern hissades Mexikos flagga tillsammans med en flagga med texten “Fred” upp i kyrkan i Acteal. Just vid denna kyrka utfördes massakern som pågick under nästan en dag.

Alla av offren var medlemmar i freds- och ickevåldsorganisationen Las Abejas. Trots 19 år av kamp för rättvisa och upprättelse, har statens gensvar varit nästintill obefintligt.

vandring2

Överlevande från massakern och övriga bybor vandrade tillsammans med olika organisationer och personer som var på plats för att visa sin solidatritet in till den plats där massakern utförts.

Årets högtidlighållande pågick under två dagar. De överlevande från massakern tog emot organisationer och civilsamhället som i solidaritet med dem uppmärksammade den straffrihet som råder och hedrade deras omkomna familjemedlemmar.

fotoutstallning

En fotoutställning fanns under dagarna för minneshögtiden uppställd med foton från Acteal och Las Abejas kamp för fred och rättvisa.

Kristna Fredsrörelsen har tidigare skrivit om organisationen Las Abejas och Acteal i blogginläggen “Kan såren läka? Om en kamp för rättvisa genom ickevåld” och “Massakern i Acteal”.

Text och bild: Josefine Sjöberg och Valentina Barchiesi, fredsobservatörer för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko

Aquí puedes leer sobre la organización Las Abejas de Acteal y el masacre en Acteal.