Tvångsförflyttade familjer återvänder till Banavil för att skörda sin majs

Efter att ha tvingats flytta från sina hem för fem år sedan, kunde familjerna från Banavil under en dag återvända hem för att skörda majsen de odlat. Det var en karavan med personal från människorättscentret Frayba, internationella observatörer och solidariska som tillsammans med familjerna under en dag färdades till Banavil där familjernas hus fortsatt står övergivna.

DSC_0018

Samling i familjernas tillfälliga bostad. Foto: Miriam Steinbach

De ungefär 30 deltagarna i karavanen samlades på morgonen i familjernas tillfälliga bostad i San Cristóbal där Frayba gick igenom säkerhet och förhållningssätt som skulle gälla under dagen och särskilt under färden till samhället Banavil, ca en timmes bilresa från San Cristóbal.

Kristna Fredsrörelsen har tidigare medföljt Frayba då de återvänt tillsammans med familjerna under kortare perioder, några timmar eller ett par dagar. Första gången var förra året då familjerna återvände för att fira De dödas dag och lägga blommor på sina anhörigas gravar. Karavanen har vid vissa tillfällen varit tydligt övervakad av okända aktörer.

DSC_0063

Foto: Miriam Steinbach

Efter ett flertal konflikter med andra invånare i Banavil tvingades familjerna att lämna sina hem och sina marker för att kunna leva trygga. Det var i början av december 2011 som familjerna attackerades av ett 50-tal beväpnade personer. En konflikt mellan olika politiska grupperingar hade urartat. De familjer som attackerades tillhör zapatisternas stödbaser, människor som liksom zapatisterna valt att inte ta emot stöd av det politiska etablissemanget. En person dödades under attacken, flera personer skadades och en person, Alonso López Luna, är sedan dess försvunnen. Familjerna tror att han är död, men de har fortfarande inte funnit hans kropp. De tvångsförflyttade kräver med Fraybas stöd rättvisa och upprättelse. De kräver att delstatsregeringen vidtar åtgärder för att garantera deras säkerhet, att polisutredningarna fortskrider och att de skyldiga  döms.

Trots den allvarliga situationen var det en lätt och varm stämning som rådde under skördedagen i Banavil. Familjerna var glada att få återvända till sina hem och se till sina hus som de sedan flera år tillbaka inte längre kan bo i.

DSC_0083

Foto: Miriam Steinbach

DSC_0079

Flera säckar majs hann fyllas innan dagens slut. Foto: Miriam Steinbach

DSC_0070

Julia Nini från Sipaz och Valentina Barchiesi från Kristna Fredsrörelsen närvarade som internationella observatörer vid karavanen och under dagen. Foto: Miriam Steinbach

Internationella observatörer från Kristna Fredsrörelsen och organisationen Sipaz åkte sist i karavanen och närvarade under hela dagen i samhället för att skapa skydd åt de hotade familjerna och Fraybas personal som medföljs av Kristna Fredsrörelsen. Frayba, som har uppmärksammat brott mot mänskliga rättigheter i Chiapas sedan 1989, har under alla år på olika sätt stöttat tvångsförflyttade, bland annat genom juridisk rådgivning, internationella kampanjer och fysisk medföljning.

Även andra personer som solidariserar med familjerna och deras kamp för rättvisa deltog under dagen. Här nedan läraren Martín Ramírez López som medföljs av Kristna Fredsrörelsen eftersom han på grund av sitt engagemang för utökade rättigheter i samhället El Bosque lever i en riskfylld situation.

DSC_0109

Martín Ramírez López hjälper till vid majsskörden i Banavil. Foto: Miriam Steinbach

Miriam Steinbach, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko

Resumen en español: Tras varios conflictos y amenazas violentas, cuatro familias de la comunidad Banavil en Chiapas fueron forzadas de dejar sus casas en 2011. SweFOR acompañó al CDH Frayba durante una caravana cuando las familias desplazadas regresaron a la comunidad para cosechar su mais. Muchas familias en Chiapas están desplazadas, ya que el Gobierno estatal no puede asegurarles su seguridad.