Krönika från ett uppror

KRÖNIKA. Sedan vi senast skrev om lärarfackens uppror och den allt bredare sociala rörelsen mot regeringens strukturella utbildningsreform, har ytterligare tre veckor av protester, blockader och tårgas gått. Läget i Mexiko tog sig dock en helt ny vändning efter den 19 juni då åtta personer sköts ihjäl under en demonstration.

Den katolska fredsrörelsen Pueblo Creyente i solidaritetsdemonstration med lärarfacken den 1 juli. Foto: Julius Copcutt

Det var i den lilla staden Nochixtlán i delstaten Oaxaca som invånare i solidaritet med lärarkåren under fem dagar blockerade motorvägen som förbinder delstatshuvudstaden i Oaxaca med Mexiko City. Deras krav, att den federala polisen skulle dra sig tillbaka och sluta att våldsamt förtrycka de protesterande lärarna runt om i delstaten, hörs med allt högre stämmor idag då åtta personer fått sätta livet till.

Än utreds händelserna och offrens familjer tillsammans med resten av samhället svävar i ovisshet kring varför den federala polisen, som dessutom var i stort numerärt överläge, började skjuta med tunga vapen på grund av en vägblockad. Ryktesspridningen har talat om infiltratörer hos demonstranterna som började skjuta mot polisen för att provocera en reaktion och därmed motivera våldet söndagsmorgonen den 19 juni. Polisens version av händelserna har ändrats allt eftersom lögner har motbevisats och strålkastarljuset riktats mot det eskalerande våld som används för att tysta lärarna.

Reaktionerna har dock inte låtit vänta på sig och över en natt blev lärarprotesterna i Mexiko en världsnyhet. I de södra delstaterna Oaxaca och Chiapas har protesterna varit som mest omfattande och efter den 19 juni inleddes en offensiv av blockader som börjar märkas på allt fler håll. I Oaxaca har det kommit rapporter om omfattande varubrist i affärerna och runt om i Chiapas sinar bensin och bränsle allt mer. Sanningen är dock subjektiv och den vars version får mest spridning är den som får skriva historien om upproret.
Medan städerna skärs av från varandra så förändras sakta men säkert stadsbilden i flera mexikanska städer då färre bilar cirkulerar och allt fler går i strejk. I Tuxtla Gutiérrez, delstatshuvudstaden i Chiapas, är centrum sedan den 15 maj klätt i presenning och tältduk. På det centrala torget som har varit ockuperat lika länge samsas hundratals personer under plasten som skyddar, lite men något, mot dagens heta sol och kvällens hårda regn. Banderoller med upprorets slagord om fri utbildning omringar torget och klär de provisoriska bostäderna som väggar.

“Vi försvarar våra jobb och rätten till utbildning. Eftersom regeringen inte lyssnar på ord så måste vi ta till sådana här metoder.”

säger Concepción från Tapachula. Hon är en av tusentals i strejk och en av alla långt från sina hem som med lastpallar och snören belägrar en stad i hopp om att göra sina röster hörda.

Stämningen och känslan här i södra Mexiko är av blandad sort. Ovisshet och en väntan på att något ska hända verkar infinna sig hos folk. Morden i Oaxaca hjälpte lärarfacket CNTE att få till en dialog med regeringen på nationell nivå, något som har varit ett stående och obemött krav sedan protesternas begynnelse. Positionerna verkar dock låsta då fackens krav är att utbildningsreformen rivs upp och att en ny utarbetas med deras medverkan. Samtidigt vill regeringen under inga omständigheter riskera att tappa ansiktet och verka svag genom att ta ett steg tillbaka. Under tiden uteblir lösningar, förblir gör den stickande lukten av tårgas och den svarta röken från brinnande bildäck.

Julius Copcutt, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko

Det centrala torget i Tuxtla Gutiérrez. Protesterna samlar brett missnöje mot situationen i Mexiko. Foto: Miriam Steinbach

Två månader av uppror och de temporära boendena blir allt mer permanenta. Foto: Miriam Steinbach

Sätet för Chiapas delstatsregering omringas av tältduk och presenning. Foto: Miriam Steinbach