Dagen mot våld mot kvinnor: “Vi vill inte ha blommor – vi vill ha rättigheter”

Den 25 november är Internationella dagen mot våld mot kvinnor. I San Cristóbal uppmärksammade flera kvinnoorganisationer dagen genom en protestmarsch. Var tredje kvinna runtom i världen har utsatts för fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld enligt FN. I Mexiko mördas varje dag sju kvinnor.

DSC_0022

Fem olika organisationer stod bakom protestmarschen som vandrade genom San Cristóbal på onsdagsmorgonen, bl. a. Centro de Derechos de la Mujer de Chiapas och Colectivos de mujeres de la región Norte, Altor y Sierra Fronteriza (Oriente). “Vi vill inte ha blommor – vi vill ha rättigheter” och “De är inte döda, de är mördade” var några av slagorden som ropades. Feminicidios – kvinnomord, är mycket vanligt i hela Mexiko. Mellan 2013 och 2014 mördades sju kvinnor dagligen, enligt Mexikos statliga statistikinstitut, INEGI. The Guardian skriver om en ny våg av kvinnomord i delstaten Quintana Roo där turistmagneterna Cancun och Playa del Carmen ligger.

DSC_0020

Den Internationella dagen mot våld mot kvinnor instiftades av FNs generalförsamling 1999 som en påminnelse om Deklarationen om avskaffande av våld mot kvinnor. Var tredje kvinna runtom i världen har utsatts för fysisk, psykiskt eller sexuellt våld enligt FN och i Mexiko har 60 % av alla kvinnor över 15 år utsatts för någon typ av våld.

DSC_0043

Det finns flera organisationer som kämpar för kvinnors rättigheter och mot våld mot kvinnor i Chiapas, och varje år den 25 november anordnas protestmarscher i San Cristóbal. Kvinnliga människorättsförsvarare lever även de i riskfyllda situationer. Enligt FN är våld mot kvinnor en global pandemi, men det går att förebygga och sätta stopp för våldet.

Bild och text: Miriam Steinbach, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2015-17

Resumen en español: El 25 de noviembre es el Día Internacional de la Eliminación de la Violencia contra la Mujer. En San Cristóbal se organizaron marchas para protestar contra la violencia hacia las mujeres en México y en el mundo. Cada día, siete mujeres están asesinadas en México y 60 de cada 100 mujeres de 15 años y más, han experimentado al menos un acto de violencia de cualquier tipo.