Tvångsförflyttade återvänder för att fira De dödas dag – Kristna Freds medföljer

– Jag vill tacka er som har följt med oss hit idag: Frayba, Kristna Fredsrörelsen, Sípaz och alla ni andra. Utan er medföljning hade vi inte kunnat återvända för att fira De dödas dag, säger Lorenzo López Girón, en av de tvångsförflyttade från Banavil. I Chiapas lever idag många människor som liksom de tvångsförflyttade familjerna från Banavil inte har någon möjlighet att återvända till sina hem, då delstatsregeringen inte kan garantera deras säkerhet.

DSC_0041-min

Kristna Freds på medföljning i Banavil. Foto: Miriam Steinbach

Bilkaravan tog familjerna tillbaka hem

Tillsammans med Kristna Fredsrörelsens mångåriga samarbetspartner, människorättscentret Frayba (Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de Las Casas), medföljde Kristna fredsrörelsens observatörer den bilkaravan som tog fyra tvångsförflyttade familjer tillbaka till deras hemby Banavil i månadsskiftet oktober/november. Familjerna, som bor tillfälligt under primitiva förhållanden i San Cristóbals utkanter, ville återvända under fyra dagar för att fira De dödas dag och minnas de döda familjemedlemmar som ligger begravda i byn. Den senaste 11-åriga Antonia som dog i september i år, enligt familjerna på grund av de usla förhållanden de tvingas leva under.

DSC_0033-min (2)

Antonias grav på familjens gård i Banavil. Foto: Miriam Steinbach

Ingen åtalad för mord och försvinnande

I början av december 2011 attackerades familjerna av ett 50-tal beväpnade personer från andra familjer i byn. En konflikt mellan olika politiska grupperingar hade urartat och lett fram till attacken. De familjer som attackerades tillhör zapatisternas stödbaser, människor som liksom zapatisterna valt att inte ta emot stöd av det politiska etablissemanget. De som attackerade är anhängare av PRI-partiet, det politiska parti som Mexikos nuvarande president Peña Nieto tillhör. Under attacken dödades en person, sex personer skadades och en person är sedan dess försvunnen. Efter attacken flyttade familjerna och har på grund av den osäkra situationen inte kunnat flytta tillbaka till sina hem. De tvångsförflyttade kräver rättvisa och upprättelse. De kräver att delstatsregeringen vidtar åtgärder för att garantera deras säkerhet, att polisutredningarna fortskrider och att de skyldiga grips och döms. Ännu har ingen åtalats för varken mordet eller försvinnandet, ingen har ens gripits trots att det finns tio arresteringsordrar. Inte heller har det hänt något när det gäller anmälningarna om skadegörelse och stöld av de tvångsförflyttades egendom.

Frayba arbetar för de tvångsförflyttades rättigheter

Frayba, som har uppmärksammat brott mot mänskliga rättigheter i Chiapas sedan 1989, har under alla år på olika sätt stöttat tvångsförflyttade, bland annat genom juridisk rådgivning, internationella kampanjer och fysisk medföljning. År 2013 fick centret franska statens människorättspris ”Frihet-Jämlikhet-Broderskap” för sitt arbete och engagemang när det gäller stöd till internt tvångsförflyttade. I Fraybas senaste årliga rapport om läget för mänskliga rättigheter i Chiapas, La insurgencia de los derechos humanos (De mänskliga rättigheternas uppror), berättas att de sedan 1994 registrerat 12 000 fall av tvångsförflyttade personer i Chiapas, majoriteten av dem kvinnor och barn. Den 13 november 2014 startades en kampanj för att uppmärksamma den svåra situationen för tvångsförflyttade, Rostros de Despojo. I kampanjen tas bland annat fallet med de tvångsförflyttade från Banavil upp.

Klippt

Presentation av Fraybas årliga rapport. Foto: Sanna Sjöblom

Efter fyra dagar är det dags för familjerna att resa tillbaka till de tillfälliga bostäderna i San Cristóbal. Kristna Freds medföljer även denna gång bilkaravanen. Familjerna berättar att allt har gått bra. Ingen från de övriga familjerna i byn har tagit kontakt med de tvångsförflyttade. Stämningen är ganska uppsluppen trots att familjerna åter ska lämna sina hem. Osäkerheten finns ju där och att återvända permanent är inte aktuellt förrän myndigheterna kan garantera deras säkerhet.

Kerstin Jonsson, fredsobservatör i Mexiko, 2015-2016

Resumen en español: Tras varios conflictos y amenazas violentas, cuatro familias de la comunidad Banavil, México fueron forzadas de dejar sus casas en 2011. SweFOR acompañó al CDH Frayba durante una caravana cuando las familias desplazadas regresaron a la comunidad para celebrar el Día de los muertos. Muchas familias en Chiapas están desplazadas, ya que el Gobierno estatal no puede asegurarles su seguridad.