Man tar inte död på sanningen genom att döda journalister

KRÖNIKA Protesterna efter morden på en journalist, en människorättsaktivist och ytterligare tre kvinnor den 1 augusti i Mexico City har varit omfattande. Människor känner sig inte längre säkra i huvudstaden som tidigare varit något av en fristad. Mexiko, ett land där människor som arbetar för ett bättre samhälle mördas. Ett land där obekväma röster tystas.

Demonstrationer i Mexico City efter mordet på journalisten Rubén Espinosa. Foto: © Eneas de Troya CC https://www.flickr.com/photos/eneas/20244014825/in/photolist-wNz9HL-wypgui-wQTSjn/

Den 1 augusti spreds nyheten om mordet på fotojournalisten Rubén Espinosa i Mexico City. Han hade tidigare flytt delstaten Veracruz efter att ha mottagit ett flertal hot. Rubén koncentrade sitt arbete till sociala protester och till att kritisera den sittande makten i delstaten Veracruz. Särskilt denna bild retade upp Javier Duarte, guvernör i Veracruz, extra mycket.

Sedan Duarte valdes till guvernör 2010 hade innan dess tolv journalister mördats i Veracruz. Bara några veckor innan han blev mördad sa Rubén Espinosa i en intervju: ”Jag vill inte bli nummer tretton”.

Jag kunde se förbi de där siffrorna, jag kunde kallt konstatera att det var fruktansvärt och att något måste göras. Jag kunde vara stark mitt i kaoset och kavla upp ärmarna och tänka; nu är vi kreativa, nu kämpar vi på för demokratin. Jag kände inte skräcken och förlamningen som dessa handlingar var menade att frammana.

Några dagar senare började även namnen på de fyra personer som befunnit sig i samma lägenhet som Rubén att spridas. Fyra kvinnor. Människorättsaktivisten Nadia Vera, Yesenia Quiroz, Olivia Alejandra Negrete och Mile Virginia Martín. Alla våldtagna och brutalt torterade.

Då brast något inom mig, det blev fysiskt. De hade lyckats. Människor har blivit skrämda och begränsar sina beslut och rörelsemönster efter en störd logik. Mexiko, ett land med bristande demokrati, ett land där människor mördas när de tar missvisande foton på guvernörer eller arbetar för ett bättre samhälle. Ett av de farligaste länderna i världen att verka i som journalist och människorättsförsvarare. Ett land där obekväma röster tystas och straffriheten är utbredd.

Men man tystar inte det fria ordet genom att mörda journalister och människorättsförsvarare. Så länge det finns solidaritet bor det också ett hopp kvar inom mig. Så länge världen ser kan inte Mexiko fortsätta att mörda sina egna medborgare.

I måndags den 10 augusti hölls en presskonferens på människorättscentret Frayba i San Cristóbal till minne av en av de mördade kvinnorna, Nadia Vera. Nadia växte upp i en stad i närheten innan hon flyttade till Xalapa, Veracruz. Nadia Vera var en engagerad människorättsaktivist i Veracruz som kritiserade staten och arbetade för yttrandefrihet. Hon var, precis som Rubén Espinosa, en obekväm röst.

Nadias mamma Mirtha Pérez krävde rakryggat och utan att darra på rösten rättvisa för sin dotter. Här nedan är några av hennes och Nadias familjs ord översatta till svenska. För hela texten på spanska, läs här.

Vad säger man när de har slitit ut ditt hjärta? Orden går sönder, de luckras upp. Du vet inte om det som sker verkligen stämmer överens med vad du känner. Ordet kärlek försvinner. Ordet generositet försvinner. Alla de ord som du brukar tala, använda, bruka, som du skapar dig själv genom. Orden som bor inom dig försvinner och du bor inte längre i orden. Du blir stum, förstenad, orörlig, förgjord, förödmjukad, din horisont raderas, du utraderas, sakta men säkert försvinner du bort.

Er solidaritet är det som håller upp oss i all denna smärta. Vi behöver stå enade för att kräva en rättvis utredning. Därför uppmanar vi er alla att vara uppmärksamma och följa rättsprocessen. Vi kommer aldrig att vänja oss vid våldet.

Nadia var, är, vår dotter, vår syster, systerdotter, kusin; en bit av våra hjärtan.

Miriam Steinbach, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2015-2016