Stulna valurnor och sammandrabbningar när Chiapas gick till kommunval

Den 19 juli gick mexikanerna till val för andra gången i år. Senast det hölls val var den 7 juni då det valdes representanter på federal nivå. I söndags var det dags för lokalval, och bara i Chiapas skulle 122 borgmästare och 41 delstatsrepresentanter väljas. Valdagen hade förutspåtts bli våldsam, och helt friktionsfri var den inte.

Valurnor i San Cristóbal. Foto: Sanna Sjöblom

Vallokaler i San Cristóbal de las Casas, Chiapas. Foto: Sanna Sjöblom

Redan onsdagen innan valen hölls rapporterades det på flera håll i delstaten om sammandrabbningar mellan personer tillhörande olika partier. Söndagen bjöd i sin tur på både uppeldade valurnor och valurnor som stals. I två städer kunde röstningen inte genomföras eftersom vallokalerna inte tilläts att installeras på grund av bojkott. Ett kommunhus ska dessutom ha bränts ned och rapporter om köpta röster ska ha inkommit från flera av Chiapas valdistrikt. Deltagandet beräknades till strax över 55 % och sammanfattningsvis verkar valet, trots över 200 anmälningarna om oegentligheter under valdagen, ha genomförts så väl som det hade kunnat.

Chiapas styrande parti PVEM – Partido Verde Ecologista de México – gick vinnande ur valet i söndags, men till skillnad från valen i juni och valet för tre år sedan verkade det nu som om guvernör Manuel Velasco Coellos popularitet har dalat i flera kommuner. Tack vare flera olika allianser med andra partier plockade PVEM hem 35.6 % av rösterna, men utan sina allianser skulle det ha rört sig om bara 10 %. PRI, Partido Revolucionario Institucional, president Enrique Peña Nietos parti, har istället stärkt sin ställning i delstaten och plockade hem 19.7 % av rösterna. PVEM fortsätter som det starkare partiet i Chiapas, men inflytandet från PRI har i och med den 19 juli stärkts.

I delstatshuvudstaden Tuxtla Gutiérrez återstår det fortfarande att se vem som blir ny borgmästare. Kampen står mellan partiet PAN, Partido de Acción Nacional, och en koalition mellan partierna PVEM-PRI-Nueva Alianza och Chiapas Unido. Det ska handla om så lite som en procents skillnad mellan kandidaterna med över en fjärdedel av rösterna räknade. I San Cristóbal de Las Casas valdes Marco Cancino González från alliansen PVEM-Nueva Alianza till ny borgmästare.

I oktober väntas de nyvalda representanterna att inta sina ämbeten.

Sanna Sjöblom, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2014-2016

Resumen en español: El 19 de julio hubo elecciones municipales en Chiapas. Hay reportes de urnas robadas y conflictos en algunos lugares. Sin embargo, se pudo realizar las elecciones sin mayores disturbios en la mayoría de los municipios.