Kristna Fredsrörelsen uppmanar mexikanska myndigheter att skydda Prästen Marcelos liv

Idag, den 1 juli, har Kristna Fredsrörelsen skickat ett orosbrev till mexikanska myndigheter för att uppmana den mexikanska staten att ta sitt ansvar gällande den oroväckande hotsituation som Prästen Marcelo Pérez Pérez och den katolska rörelsen El Pueblo Creyente befinner sig i.

Padre Marcelo Pérez Pérez. Foto: Rubén Moreno / Frayba

Padre Marcelo Pérez Pérez. Foto: Rubén Moreno/Frayba

Tisdagen den 16 juni samlades aktivister från partiet PRI (Partido Revolucionario Institucional), Mexikos största parti, i centrala Simojovel. Flera av dem var beväpnade med machetes, slagträn och bensindunkar. Aktivisterna planerade att attackera kyrkan där Padre Marcelo befann sig tillsammans med delar av församlingen.

Händelsen den 16 juni grundade sig i att den före detta borgmästaren i Simojovel, Juan Gómez Dominguez, dagarna innan arresterades på grund av vapeninnehav. Juan Gómez Dominguez kandiderar som diputado local (en lokal ministerpost) i valet som kommer att hållas i juli och hans bror, Ramiro Gómez Domínguez, kandiderar som borgmästare i Simojovel, båda för partiet PRI. Juan och Ramiro Gómez är två av de personer som enligt Padre Marcelo ligger bakom mordhoten mot honom, samt har utlovat ett pris på hans huvud. Av PRI-aktivisterna ses Padre Marcelo som den skyldige bakom arresteringen av Juan Gómez.

Denna händelse är bara en av flera allvarliga hot och incidenter som har drabbat prästen Marcelo och hans församling det senaste året. Tillsammans med rörelsen El Pueblo Creyente har Marcelo organiserat sig mot korruption, drog- och vapenförsäljning i Simojovel, något som har lett till en öppen konflikt med partitrogna aktivister.

I orosbrevet uppmanar Kristna Fredsrörelsen, tillsammans med den mexikanska organisationen SERAPAZ och den internationella organisationen FRONT LINE DEFENDERS, att Mexiko uppfyller sitt ansvar i enlighet med den Interamerikanska konventionen om de mänskliga rättigheterna och konstitutionen för Mexikos förenta stater.

Kristna Fredrörelsen uppmanar Mexikos regering att:

• skydda Padre Marcelos liv och personliga säkerhet
  • respektera och säkerställa medlemmarna i församlingsrådet, katekesernas och El Pueblo Creyentes säkerhet och integritet
  • sätta stopp för dödshoten, trakasserierna, övergreppen och förtalet gentemot Padre Marcelo

Josefine Sjöberg, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen 2015-2016

Det fullständiga orosbrevet (på spanska) går att läsa via länken nedan.

Para leer la carta de preocupación por el Padre Marcelo haz clik en el link de abajo.

150701 Carta de preocupación Padre Marcelo, Simojovel, Chiapas