FN och KrF besöker hotad präst i Simojovel

Här på bloggen kunde du senast läsa om Simojovel, en kommun i Chiapas där invånarna organiserar sig i kampen mot korruption, våld och drog- och människohandel. Vi är nu tillbaka Simojovel tillsammans med FN. Något försenade skyndar vi in i församlingshuset, precis bredvid kyrkan, på det centrala torget i Simojovel. Längst in hittar vi Padre Marcelo som sitter redo vid matbordet, först av allt ska det ätas frukost.

KrFs fredsobservatörer Sanna Sjöblom och Nanna Sundkvist tillsammans med FNs representanter och prästen Padre Marcelo i Simojovel. Foto: Pueblo Creyente

Prästen Marcelo Pérez Pérez, är frontfigur i kampen som förs i Simjovel och som för sitt arbete har fått ett pris på sitt huvud – en miljon pesos, motsvarande över en halv miljon svenska kronor.

Tillsammans med Jorge Nava och Tom Haeck, två representanter från FN:s högkommisarie för mänskliga rättigheter, har vi rest till staden för att sammanställa information om olika händelser de senaste månaderna. Med lugn röst hälsar Padre Marcelo oss välkomna och frågar hur resan har gått. En vägblockad ska sättas upp under dagen, men som tur är har vi rest så pass tidigt att vi har hunnit förbi den.

Besöket görs för att visa att Padre Marcelos kamp har internationell uppmärksamhet, utöver det nationella stödet. Det ska också dokumenteras hur hoten mot honom blir allt allvarligare för att fler organisationer och internationella myndigheter, däribland FN, ska få ta del av förstahandsinformation.

Viktigt visa internationellt stöd

Samtalet övergår till att handla om de vaccinerade barnen och den manifestation som hölls dagarna innan vårt besök för att protestera mot den undermåliga hälsovården som ledde till att över 30 barn lades in på sjukhus med allergiska reaktioner och två spädbarn avled. Padre Marcelo berättar att så många som 3000 personer deltog i vandringen i Simojovel för att uppmärksamma det drabbade samhället La Pimienta. ”Människor vill ha rättvisa”, förklarar han.

Det här är ett av flera sätt som Kristna Fredsrörelsen arbetar på. Målet med besöket är dels att sprida information och öka kunskap om hot mot de mänskliga rättigheterna, och samtidigt visa på det internationella stöd som finns. På så sätt vill vi öka den politiska kostnaden – den konsekvens en genomförd attack skulle innebära för den som utför den.

Efter en dag fullspäckad med möten, intryck, berättelser och delade erfarenheter beger vi oss tillbaka mot San Cristóbal. Bilfärden, som på grund av vägblockaden får gå via den gamla vägen, kantas av den fantastiska utsikten bergen i Chiapas erbjuder. Det låter klyschigt men stämmer så väl i det här fallet: det är svårt att förstå att så mycket förtryck, våld och orättvisa kan finnas på en så vacker plats.

Sanna Sjöblom, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen 2014-2016

Resumen en español: La OACNUDH junto con SweFOR da una visita a Simojovel y al Padre Marcelo para documentar amenazas y para mostrar el apoyo internacional que tiene el Padre y su lucha. Estas son unas de las maneras en que trabaja SweFOR, difundiendo información y visibilizando la presencia internacional.