Vi träffar våra medföljda på kusten

På Mexikos södra västkust demonstrerar civila organisationer för att få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda. Människorättscentret Digna Ochoa (CDH Digna Ochoa) som är en av Kristna Fredsrörelsens medföljda organisationer var på plats. Tre av oss fredsobservatörer medföljde dem. För Miriam och mig blev det vårt första medföljningsuppdrag.

Miriam tillsammans med en av våra medföljda, Karina, från Derechos Humanos de Digna Ochoa.

Miriam tillsammans med en av Kristna Fredsrörelsens medföljda, Karina, från Derechos Humanos de Digna Ochoa. Foto: Sanna Sjöblom

Efter flera veckor av utbildning var det spännande att äntligen få träffa några av våra medföljda och lämna staden i bergen där vi befunnit oss sedan vi landade i Mexiko den andra mars.

Människorättscentret CDH Digna Ochoa har sitt kontor i kuststaden Tonalá, som ligger ca fyra timmars bussfärd ifrån San Cristóbal de las Casas, där vi har vårt kontor. CDH Digna Ochoa är ett människorättscenter som Kristna Fredsrörelsen har medföljt sedan augusti 2014. Centret arbetar med juridisk rådgivning och stöttar basorganisationer och samhällen med att kräva sina mänskliga rättigheter gentemot myndigheter.

Demonstrationen hölls i centrala Tonalá med ett 100-tal deltagare som demonstrerade mot försvinnandet av de 43 studenterna i Ayotzinapa i delstaten Guerrero i höstas, de höga elpriserna på kusten, samt mot att privata intressen ska få ta sig in på vattenmarknaden i Mexiko, enligt ett tidigare lagförslag.

Medföljning av Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa i Tonalá.

Medföljning av Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa i Tonalá. Foto: Miriam Steinbach

Våra medföljda CDH Digna Ochoa var där i egenskap av observatörer och vi i vår tur medföljde tre av människorättscentrets medarbetare, Nataniel, Karina och Jorge Manuel, för att ge dem ökat skydd, legitimitet och trygghet i sitt arbete. På grund av sitt engagemang för mänskliga rättigheter blir de ständigt övervakade av både polis och mexikansk underrättelsetjänst. Det är inte heller ovanligt att de mottar direkta hot i försök att begränsa människorättscentrets arbete i regionen. Demonstrationståget tog sig dock fram igenom staden i den 40-gradiga värmen och demonstranterna lyckades framföra sina budskap framför kommunhuset.

Josefine Sjöberg, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2015-2016