Det är vi som är de nya fredsobservatörerna i Mexiko

Team Mexiko 2015. Fr. v. Nanna Sundkvist, Corina Machuca, Miriam Steinbach, Caroline Andersson, Josefine Sjöberg och Sanna Sjöblom.

Nu är tre nya fredsobservatörer på plats i San Cristóbal sedan en dryg vecka tillbaka. Här nedan tänkte vi presentera oss lite kort. Vi hoppas att ni kommer att fortsätta följa oss under det kommande året.

Vi som kommer att arbeta på Kristna Freds i Mexiko under 2015 tillsammans med Sanna Sjöblom, Caroline Andersson och Nanna Sundkvist, är Corina Machuca, Josefine Sjöberg och Miriam Steinbach.

Corina kommer ursprungligen från Chile och bor i vanliga fall i Lund där hon arbetar som fritidspedagog. Tidigare har hon arbetat för UBV i Nicaragua och hon har lång erfarenhet av solidaritetsarbete.

Josefine är 25 år och född och uppvuxen i Helsingborg. Hennes engagemang för solidaritetsarbete och utvecklingsfrågor började inom scoutrörelsen. Hon har studerat Europastudier och spanska vid Lunds universitet, samt Latinamerikastudier i Peru.

Miriam är 27 år, kommer från Stockholm och har en examen i Latinamerikastudier och spanska och har tidigare bott i Mexiko under flera olika perioder och bl. a. gjort praktik på svenska ambassaden i Mexico City.

Arbetet som fredsobservatörer i Chiapas, Mexiko ser vi som ett otroligt viktigt uppdrag för att stödja det civila samhället och skapa bättre förutsättningar för människorättsförsvarare. Genom att medfölja och ge legitimitet till de civila organisationer i Mexiko som arbetar för mänskliga rättigheter hoppas vi kunna bidra till ett fredligare och rättvisare samhälle.

Efter några veckors introduktion både i Sverige och här i San Cristóbal är vi taggade att sätta ingång att utveckla projektet i Chiapas ännu mer och bygga vidare på det som föregående fredsobservatörer påbörjat. Vi ser framemot ett spännande år som Equipo México med mycket energi, nya intryck och lärdomar.