Polis för ökad trygghet…eller?

– Den traditionella julmaten folk äter brukar vara kalkon, eller griskött. I min familj brukar vi göra tacos istället. Det är tacos vi oftast vill ha, säger Nataniel och ler.

Vi fredsobservatörer sitter och småpratar med Nataniel från organisationen Centro de Derechos Humanos Digna Ochoa. Vi pratar om skillnaderna mellan mexikanska och svenska jultraditioner när vi reser längs med vägarna i Chiapas kustområde. Utanför fönstret passerar landsbygdens vackra grönska. Plötsligt får vi syn på två män som står vid en polisbil längre fram. Nataniel saktar ner.

När vi närmar oss ser vi att det är två civilklädda poliser som står där och signalerar åt oss att stanna. De är tungt beväpnade och har sina polisbrickor hängandes i ett snöre runt halsen. Vi stannar bilen och blir ombedda att kliva ut för att polismännen ska göra en kontroll. De frågar Nataniel var vi kommer ifrån och han svarar kort att vi rest från samhället Buena Vista. ”Ni har varit i Buena Vista på ett möte, eller hur?” säger en av poliserna.

Efter att de sökt igenom bilen utan någon förklaring om varför de gör sin kontroll där, mitt i ingenstans, säger de åt oss att vi kan resa vidare. Nataniel och hans syster Jazmín som också är med i bilen konstaterar att det var mycket märkligt att polisen stoppade oss just där och ännu märkligare att de visste att vi hade deltagit vid ett möte.

Polisbil på Chiapas landsbygd. Foto: Emma Idestrand.

Var det en slump att vi blev stoppade där på landsvägen? Nataniel menar att det hela är ett sätt för myndigheter att trakassera organisationer. Att det är en del av den systematiska övervakning människorättsförsvarare måste förhålla sig till i sitt arbete.

Mycket tyder på att Nataniel har rätt. Att detta inte är en isolerad händelse. Kristna Fredsrörelsens medföljda berättar ofta om att de stoppas i poliskontroller där det är tydligt att poliserna vet vilka de är, vad de gör, var de har varit eller vart de är på väg. En av våra medföljda som arbetar för mänskliga rättigheter i Chiapas högland berättar för Kristna Fredsrörelsen att polis har hotat och trakasserat honom vid ett flertal tillfällen. För några år sedan stoppades han i en poliskontroll av poliser som sa att de visste att han håller på att ”bråka” med staten. De syftade antagligen på hans arbete med mänskliga rättigheter.

Att hotas i poliskontroller minskar människorättsförsvarares handlingsutrymme. Det hindrar deras rörelsefrihet och minskar deras möjligheter till organisering. Många mexikaner väljer troligen att inte organisera sig för att undvika att utsättas för hot och risker. Andra fortsätter trots att de motarbetas.

I ljuset av detta känns det som en enklare uppgift att engagera sig för mänskliga rättigheter i Sverige. Det som ofta saknas är tid, men med lite prioriteringar i vardagen så är frivilligengagemanget lättillgängligt för många som bor i Sverige. Det är ett privilegium vi fredsobservatörer ser vikten av varje dag.

Emma Idestrand, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2014-2015

Vill du engagera dig för fred och mänskliga rättigheter? Kolla in http://krf.se/engagera-dig/ för tips på vad du kan göra.