Karavan för de försvunna studenterna från Ayotzinapa besökte Chiapas

Fredagen den 14 november anlände bussen “Daniel Solís Gallardo” till San Cristóbal de Las Casas, Chiapas. I den färdades föräldrar och skolkamrater till de 43 studenter från lärarskolan Escuela Normal Rural Isidro Burgos som försvann i staden Iguala natten mellan den 26 och 27 september i år, och vilka ännu inte har återfunnits. Enligt åklagarmyndighetens utredning var det den lokala polisen i Iguala som förde bort de 43 studenterna, och de ska sedan ha lämnats över till kriminella och dödats.

Tre bussar med studenter och familjemedlemmar lämnade Ayotzinapa, där skolan ligger, i förra veckan. En åkte mot norra Mexiko, den andra till olika orter i Guerrero, delstaten där studenterna försvann, och den tredje söderut, bland annat till Chiapas. ”Karavanerna”, som de kallas, har stannat på olika platser i landet och hållit möten, marscher och presskonferenser. Syftet är att samla människor och organisationer i ilskan och sorgen över de försvunna studenterna. Idag, den 20 november, kommer bussarna att sammanstråla i Mexico City vid en stor demonstration och samtidigt har en landsomfattande strejk utlysts.

"Ayotzinapa, Chiapas är med er", demonstration i San Cristóbal de Las Casas den 14 november. Foto: Sanna Sjöblom.

“Ayotzinapa, Chiapas är med er”, demonstration i San Cristóbal de Las Casas den 14 november. Foto: Sanna Sjöblom.

Karavanen ”Daniel Solís Gallardo”, döpt efter en av tre studenter som dödades samma natt som de 43 studenterna fördes bort, ledde under fredagen den 14 november en demonstration genom San Cristóbal de Las Casas. Dagen efter höll karavanen en presskonferens på människorättscentret Frayba. Kristna Fredsrörelsen medföljde Frayba båda dagarna för att förebygga eventuella störningar av demonstrationen och presskonferensen.

Möte med zapatisterna

På presskonferensen berättade de närvarande familjemedlemmarna att de tidigare under lördagen hade varit i den zapatistiska caracolen Oventic där de tagits emot av bland annat subcomandante Moisés, en av ledarna för zapatiströrelsen. ”Det var inte zapatisterna som sökte upp oss, utan det var vi som bad att få träffa zapatisterna. Vi behöver träffa andra som drabbats av försvinnanden och utomrättsliga avrättningar, vilket inte är få i det här landet. Det är de som kan förstå oss och göra oss sällskap i vår smärta och vår kamp” berättade en av de deltagande studenterna från Ayotzinapa.

Kräver att få tillbaka sina barn levande

Vivos se los llevaron, vivos los queremos, ropas i demonstrationerna för de försvunna studenterna. ”De fördes bort levande, och levande vill vi ha dem tillbaka”. Föräldrarna till de försvunna studenterna tror inte på det som staten säger, att deras barn är döda. Mamman till försvunne Jorge Aníbal Cruz Mendoza berättade: ”Vi kommer till Chiapas för att be om hjälp och stöd för att hitta våra barn. Vi tror inte längre på regeringen. Det enda regeringen gör är att förtrycka studenter, att döda människor. Iguala är praktiskt taget en kyrkogård. Det är hemskt, så många dagar utan att veta något om våra barn. Om de får mat, om de sover… jag önskar inte någon det. Våra barn är inte försvunna, regeringen vet precis var de finns. De där poliserna handlade på order från regeringen.”

Här kan du se presskonferensen:

Här kan du läsa en längre artikel från ETC om Ayotzinapa och reaktionerna i Mexiko.

Erika Karlsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2014-2015