Antonio från Las Abejas besöker Umeå, Helsingborg, Lund och Stockholm

Den här veckan landar Antonio Gutiérrez Pérez från ickevåldsorganisationen Las Abejas i Sverige. Antonio är inbjuden av Kristna Fredsrörelsen, och kommer att medverka på Mänskliga Rättighetsdagarna i Umeå den 13-15 november. Under Kyrkornas globala vecka som pågår den 16-23 november och vars tema för året är “helig fred”, kommer Antonio besöka skolor och församlingar i Sverige för att berätta om Las Abejas arbete och den nuvarande situationen i Mexiko.

Antonio Gutiérrez Pérez och Martín Pérez Pérez från Las Abejas. Foto: Sanna Sjöblom.

– Vår dröm inför framtiden är att händelserna i Acteal aldrig glöms bort. Det är organisationens kraft, berättar Antonio för Emma Idestrand, en av Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer i Mexiko. Hon träffar honom utanför Las Abejas kontor i den lilla byn Acteal i den mexikanska delstaten Chiapas. På samma plats ägde en av de mest våldsamma händelser som har inträffat under konflikten i Chiapas rum. År 1997 mördades 45 personer av Las Abejas medlemmar i en massaker som utfördes av paramilitärer från området. Den pacifistiska organisationen Las Abejas kämpar sedan dess för upprättelse och för att rättvisa ska skipas.

Du kan träffa och lyssna på Antonio vid de här tillfällena:

Fre 14 nov: Antonio från Las Abejas besöker MR-dagarna i Umeå

Mån 17 nov: Antonio från Las Abejas besöker Sankta Anna kyrka i Helsingborg

Tis 18 nov: Antonio från Las Abejas besöker Utrikespolitiska föreningen i Lund

Ons 19 nov: Antonio från Las Abejas besöker Utrikespolitiska föreningen i Stockholm