Om de försvunna studenterna i Iguala

Vid det här laget har nyheten om händelserna i staden Iguala i delstaten Guerrero nått långt utanför Mexikos gränser. Fredagen den 26 september stoppade den lokala polisen bussar fyllda av studenter, som under dagen deltagit i en protest mot orättvisor inom utbildningsväsendet.

Polisen öppnade eld mot studenterna, och flera personer träffades. Senare under natten, när studenterna höll en presskonferens om det inträffade, kom civilklädda personer till platsen och sköt mot dem. Totalt dog sex personer och flera andra skadades. Ett antal studenter ska ha förts bort under natten. Det som hänt är svårt att ta in, och det är fortfarande mycket av händelseförloppet som är höljt i dunkel – vi vet inte vad som hänt med de 43 studenter som fortfarande saknas, vi vet inte om de kroppar som hittats i massgravar i närheten av Iguala är kopplade till händelserna den kvällen, och banden mellan polis, politiker och den organiserade brottsligheten återstår att reda ut.

Vi vet dock följande: studenter har dödats och försvunnit efter att de deltagit i politiska protester. Myndigheterna har inte skyddat studenterna och deras rätt att demonstrera, att organisera sig och yttra sig, utan verkar till och med vara medskyldiga till de tragiska händelserna i Iguala. Detta händer i ett samhälle där många människorättsförsvarare, politiskt aktiva och journalister fruktar för sina liv när de utför sitt arbete. Ännu en gång får de bevis på att deras rädsla är befogad. Kristna Fredsrörelsen i Mexiko är djupt oroad över händelserna, och över det samhällsklimat där det för många är en omöjlighet att lita på myndigheter och där människor dagligen trotsar sin rädsla för våld när de utövar sin yttrandefrihet.

De 43 saknade studenterna. Foto: Erika Karlsson.

Erika Karlsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2014-2015