Las Abejas minns ännu massakern i Acteal
Kan såren läka? Om en kamp för rättvisa genom ickevåld

Snart har 17 år gått sedan massakern i Acteal ägde rum. 17 långa år utan rättvisa och upprättelse. Ändå är det som om våldshandlingarna lever kvar i luften och i marken. Acteal sörjer fortfarande sina offer varje dag.

Den 22 december 1997 var dagen som skulle förändra allt för medlemmarna i den pacifistiska organisationen Las Abejas. Flera medlemmar befann sig i Acteal, ett litet samhälle i regionen Chiapas högland, där de hade sökt skydd från paramilitärens våldsamma frammarsch. De befann sig i bön i byns lilla kyrka när de hörde de första skotten. Skott som kom allt närmare.

Plötsligt var paramilitärerna inne i byn och massakern var snart ett faktum. 45 personer mördades den dagen, varav 20 barn, 7 män och 18 kvinnor. Bland dessa fanns fem gravida kvinnor, vilkas foster plockades ut ur de döda kropparna och lemlästades av paramilitärerna. Mördandet pågick hela dagen. Bara några hundra meter från platsen där massakern ägde rum fanns en polispostering, men de gjorde inget för att stoppa blodbadet. Det tog flera timmar innan någon kom till platsen.

Våldsdåden skapade sår som fortfarande inte har läkt, och sedan dess håller organisationen Las Abejas en minneshögtid den 22:a varje månad.

Straffriheten som omgärdar fallet är nästan total. Strax efter massakern häktades 90 personer för inblandning i dådet, men av alla de som häktades sitter endast sex personer fortfarande fängslade. De övriga har frigivits, men inte för att domstolen fann att de var oskyldiga, utan på grund av att Mexikos högsta domstol ansåg att rättsprocessen mot de åtalade inte hade genomförts på rätt sätt. Chiapas delstatsregering gav sedan de frisläppta mark, bostäder och arbete i andra delar av delstaten i utbyte mot att de inte skulle återvända till Acteal. Många av dem har, trots detta, återvänt till området och andra samhällen där det finns familjer som är medlemmar i Las Abejas.

Las Abejas är en organisation som arbetar för mänskliga rättigheter. Rörelsen grundades av personer från den katolska kyrkan år 1992 för att kämpa för urfolks rättigheter. Efter massakern blev arbetet för rättvisa organisationens viktigaste fokus, en kamp som pågår än idag.

Las Abejas utgångspunkt i all sin verksamhet är att fred endast uppnås genom icke-våld. Organisationen består av ungefär 3000 personer som lever i området Chenalhó i Chiapas. Majoriteten av de familjer som är medlemmar i Las Abejas är lantbrukare från urfolksgruppen Tzotzil.

Sedan massakern inträffade har Las Abejas valt att ta avstånd från den mexikanska staten och de lever idag delvis i autonomi. Förtroendet för staten och dess myndigheter försvann i samband med att de paramilitära grupperna, som har kopplingar till statliga aktörer, gick in i Acteal. Den totala brist på rättvisa som har följt i massakerns fotspår har minskat förtroendet ytterligare, och därför strävar organisationen Las Abejas efter att ha så lite kontakt med staten som möjligt. Som följd av detta har de öppnat egna skolor och egna hälsocenter.

Konflikterna i Chiapas fortsätter. Las Abejas har under hösten 2013 upprättat provisoriska bostäder i Acteal åt personer som levde som tvångsförflyttade under åtta månader. De hade flytt från sina hem i byn Colonia Puebla efter att under lång tid utsatts för hot, våld och trakasserier av människor i området. Hos Las Abejas i Acteal fick de stöd och tak över huvudet under den tid då de levde som tvångsförflyttade. De tvångsförflyttade familjerna återvände till Colonia Puebla i april 2014, medföljda av internationella observatörer.

Las Abejas bedriver för närvarande en process i den interamerikanska domstolen för mänskliga rättigheter, med förhoppningen att ställa den mexikanska staten till svars för de grymma våldsdåd som inträffade för snart 17 år sedan. Las Abejas kommer aldrig att sluta sörja sina offer från massakern i Acteal och kampen för rättvisa fortsätter.

Text och foto: Emma Idestrand, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko.