Han arbetar för fred och rättvisa genom ickevåld

Antonio Gutiérrez Pérez från den pacifistiska urfolksorganisationen Las Abejas i Chiapas hämtar vägledning från sin tro.

– Vår dröm inför framtiden är att händelserna i Acteal aldrig glöms bort. Det är organisationens kraft.

Antonio Gutiérrez Pérez sitter på en bänk utanför Las Abejas kontor i den lilla byn Acteal i den mexikanska delstaten Chiapas. På samma plats ägde en av de mest våldsamma händelser som har inträffat under konflikten i Chiapas rum. År 1997 mördades 45 personer av Las Abejas medlemmar i en massaker som utfördes av paramilitärer från området. Den pacifistiska organisationen Las Abejas kämpar sedan dess för upprättelse och för att rättvisa ska skipas.

Antonio Gutiérrez Pérez , ordförande Las Abejas. Foto Sanna Sjöblom

Antonio Gutiérrez Pérez , ordförande Las Abejas. Foto Sanna Sjöblom.

Antonio är ordförande i Las Abejas. Ett ideellt uppdrag som han har haft vid flera tillfällen, så han känner organisationen väl. Detta är alltså inte första gången som han under fem dagar i veckan bor i Acteal, några timmars resväg från sin hemby Tzajalchén där han vanligtvis bor med sin familj och arbetar som lantbrukare. Antonio berättar att det är svårt för honom att lämna familjen och sin mark för att arbeta för Las Abejas, men att han måste fortsätta att kämpa för rättvisa och för mänskliga rättigheter.

– Vi fortsätter att kräva rättvisa, säger Antonio med bestämd röst.

Han berättar vidare om hur organisationen, som är sprungen ur den katolska kyrkan, finner vägledning i den kristna tron.

Las Abejas har fått mycket internationellt stöd genom åren och Antonio har genom sitt engagemang i organisationen fått möjlighet att lära känna pacifistiska rörelser från många olika länder, vilket inspirerar honom. Bland annat har Las Abejas under flera år medföljts av Kristna Fredsrörelsen fredsobservatörer. Antonio säger att det till och med har kommit personer från Indien på besök i Acteal som berättade för medlemmarna i Las Abejas om Gandhis icke-våldsarbete. För det är genom icke-våld vi kan skapa fred och rättvisa, berättar Antonio och betonar att Las Abejas kamp inte kommer att upphöra förrän rättvisa har skipats.

Emma Idestrand, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko