Dags för vår första medföljning

En stor del av vårt arbete här i Chiapas går ut på att arbeta med fysisk medföljning. Medföljningen fungerar som ett skydd för människor vars mänskliga rättigheter är hotade och preventivt för att dessa inte ska kränkas ytterligare. Praktiskt kan det innebära att vi åker till samhällen, medföljer en enskild person i dennes arbete, besöker organisationer, följer med vittnen till rättegångar, och så vidare. Nästa vecka är det dags för den första längre fysiska medföljningen för oss i det nya Chiapas-teamet, och förberedelserna är redan igång.

Utöver att förstå den kontext som vi nu befinner oss i och fysisk medföljning och preventiv närvaro som metod, är det en hel del praktiska saker som det ska hållas koll på. Vilket samhälle man ska åka till vet man inte förrän dagen innan det är dags för avresa, vilket leder till funderingar som gummistövlar eller gympadojjor? Den extra tjocktröjan eller inte? Microdyn (vattenreningsmedel) – hur mycket behöver jag egentligen ta med? Vilka cravings kommer jag få under de veckor jag är borta – hur många paket kakor behövs det egentligen?

Både sovsäck, liggunderlag och hängmatta ska med.

Både sovsäcken, liggunderlaget och hängmattan ska med. Foto: Sanna Sjöblom.

Men främst av allt undrar man ändå: hur kommer det bli? Vilka människor kommer jag att få träffa och vilka historier kommer jag att få höra? Mexiko, och Chiapas, befinner sig i en situation där mänskliga rättigheter systematiskt dagligen kränks. Människor kämpar för rätten till sitt hem, sin mark och möjligheten att försörja sig. De kämpar för sina barns rätt att gå i skolan, få sjukvård och en framtid med valmöjligheter. De kämpar för rättvisa, för yttrandefrihet och för ett tryggt liv. Det är därför vi är här, med förhoppningen om att vår närvaro ska möjliggöra för dessa människor att fortsätta sin kamp och kunna kräva sina mänskliga rättigheter.

Sanna Sjöblom
Fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2014-2015.