Nya fredsobservatörer på plats i Chiapas
Nya fredsobservatörerna Erika, Emma, Nanna och Sanna utanför SweFOR:s kontor i San Cristóbal

Fredsobservatörerna Erika, Emma, Nanna och Sanna utanför SweFOR:s kontor i San Cristóbal de Las Casas. Foto: Jonas Hansson

För ett par veckor sedan landade fyra nya fredsobservatörer i San Cristóbal de Las Casas. I vårt första blogginlägg tänkte vi presentera oss och berätta lite om våra första intryck här i Mexiko.

Vi som ingår i det nya Equipo SweFOR i Chiapas är Sanna Sjöblom som kommer från Stockholm och har en examen i mänskliga rättigheter, Emma Idestrand som är statsvetare, även hon från Stockholm, Nanna Sundkvist från Malmö som är jurist och Erika Karlsson från Göteborg som också är jurist. Tidigare har vi arbetat i Sverige och utomlands inom bland annat bistånds- och utvecklingsorganisationer, svenska myndigheter och internationella företag.

Innan vår avfärd från Sverige har vi gått en förberedande utbildning vid Kristna Fredsrörelsens kansli i Stockholm, och vi ser nu fram emot att komma ingång med arbetet i fält. Kristna Fredsrörelsen har funnits på plats i Chiapas sedan början av 2000-talet och har nära relationer med många organisationer och samhällen i trakten. Under våra första veckor här i Mexiko har vi satt oss in i de komplicerade relationerna och konflikterna i området. Som fredsobservatörer ska vi vara opartiska och inte ta ställning i konflikter, men för att kunna rikta vårt arbete dit det gör mest nytta måste vi förstås göra noggranna analyser av vad som pågår.  Ju mer vi lär oss om Mexiko desto mer tydligt blir det att ingen konflikt här är enkel. Olika intressen ställs mot varandra, såsom utveckling av turism och energiutvinning mot urfolks markrättigheter, och det finns många olika åsikter om hur problem ska lösas – precis som i alla samhällen alltså!

Vi har hunnit fråga oss några gånger vad vi kan spela för roll, som en liten svensk organisation i ett främmande land där svårbegripliga och mäktiga krafter drar i trådarna. Men vi tror och hoppas att vi genom att medfölja lokala organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter och fredlig konfliktlösning kan bidra till att utrymmet för att lyfta och debattera samhällsfrågor blir lite större – eftersom fredsobservatörernas närvaro innebär att omvärlden ser vad som händer och kan reagera om mänskliga rättigheter kränks.

Erika Karlsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko 2014-2015