Bildserie: De tvångsförflyttades kaffeskörd

De 98 personerna från Colonia Puebla är sedan i augusti tvångsförflyttade i Acteal. Nu har det gått ungefär sex månader sedan de blev tvungna att fly sina hem. Detta för att de blivit trakasserade, hotade, slagna och bestulna. På grund av deras ekonomiska utsatthet ansåg de sig tvungna att återvända till sina hem och sin mark för att kunna skörda sitt kaffe. Det var planerat att åka tillbaka redan i november. Men då var det ännu inte tillräckligt säkert. Datumet sköts fram till i december. Fortfarande hade inte myndigheterna gjort något för att garantera deras säkerhet under återvändandet. Tillslut fick de nog av att vänta och meddelade att de skulle åka dit trots allt. Datumet blev satt till den 17 januari. Representanter för Människorättscentret Frayba följde med och tillsammans med dem 34 observatörer, två för varje familj. Här kan du läsa mer om de tvångsförflyttade.

De tvångsförflyttades representant Nicolás Arias Cruz håller i ett planeringsmöte med de tvångsförflyttade och fredsobservatörerna.

På väg ut för att observera kaffeskörden. Här syns Kristna Fredsrörelsens observatörer Anna Hedlund och Aino Ravandoni tillsammans med två observatörer från Spanien och några medlemmar av den medföljda familjen.

På väg till ett kaffeplantage, det är lerigt och brant. Observatörerna hamnar på efterkälken på grund av ovana. Det är inte bara en gång någon utav oss nästan faller ned i leran.

Vyn på väg till ett av kaffeplantagen. Det är hisnande vackert!

Vyn på väg till ett av kaffeplantagen. Det är hisnande vackert. Det är långt att gå och svårt att förstå att vi kommer orka hem samma väg tillbaka. Men det går. Vi kommer hem svettiga och varma och alldeles röda i ansiktet.

KrFs observatörer bodde tillsammans med Fransisco López Sántiz familj. Han är kateket och far till 12 barn. Radion han håller i handen är till för att hålla kontakt med basen som är i samhället. Detta är en säkerhetsåtgärd eftersom det är riskfyllt att vara tillbaka. Vi meddelar hur det är med oss varje halvtimme.

KrFs observatörer bodde tillsammans med Fransisco López Sántiz familj. Han är kateket och far till tolv barn. Radion han håller i handen är till för att hålla kontakt med basen som är i samhället. Detta är en säkerhetsåtgärd eftersom det är riskfyllt och det inte finns någon telefontäckning. Vi meddelar hur det är med oss varje halvtimme.

Maria Sántiz och hennes dotter Marcela rensar ogräs på kaffeplantaget.

Elena Sántiz, Fransiscos äldsta dotter och hennes dotter Marcela rensar ogräs på kaffeplantaget.

Kusinerna Guillermo och Ana plockar kaffe. De får böja grenarna för att nå till de röda bären. Båda tycker att det är roligt att skörda kaffe. En utav dagarna gråter Ana när vi ger oss iväg för att hon måste stanna hemma och passa sin lillebror.

Här lastas en utav familjens hästar med delar av dagens skörd.

Här lastas en utav familjens hästar med delar av dagens skörd. Elias som har en röd tröja på sig är 14 år gammal. Innan de flydde blev han tillfångatagen på gatan och slagen. När hans mamma Antonia lyckades få med sig honom svimmade han i kapellet där andra hade tagit sin tillflykt.

Ana, Abel och Marcelino som alla är barn till Fransisco López Sántiz skalar kaffebären med hjälp av den här maskinen.

Ana, Abel och Marcelino som alla är barn till Fransisco skalar kaffebären med hjälp av den här maskinen.

Det tar några dagar för kaffebönorna att torka i solen. Antonia, Fransiscos fru, deras dotter Maria och äldsta sonens fru samlar ihop kaffet inför kvällen. Det ska skyddas under en presenning för att nästa dag bres ut i solen igen.

Det tar några dagar för kaffebönorna att torka i solen. Antonia, Fransiscos fru, deras dotter Maria och äldsta sonens fru Rosa samlar ihop kaffet inför kvällen. Det ska skyddas under en presenning för att nästa dag bres ut i solen igen.

Aino Ravandoni, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Chiapas, Mexiko 2013-2014