#schysstapensioner – en kampanj som rör dig?

I torsdags kväll kunde ni som tittade på Rapport se ett inslag om AP-fonderna. De får bottenbetyg i etik. Våra pensionspengar finns investerade i företag som Lundin Oil och Schell men även i företag som tillverkar kärnvapen och krigsmateriel. Se hela inslaget under minuterna 20:17 – 23:01 här.

Självklart ska svenska folket ha rätt till pension, men det är inte rätt att pengarna från AP-fonderna investeras

i blod, eld och tårar” säger Federico Guzmán från organisationen FOA, Federationen från bondeorganisationer i Ecuador.

Citatet kommer från en artikel i en av våra stora kvällstidningar den tjugonde november. Ta och läs den om du inte redan har gjort det.

IMG_4964

Demonstration i Ixchiguán, San Marcos, den 13 juni i år. Demonstrationen genomfördes för att uppmärksamma årsdagen av det lokala rådslaget som genomfördes, då lokalbefolkningen röstade nej till gruvnäringen i deras närområde. Uppemot 30.000 personer ska ha deltagit.
Foto: Krszystof Podstawa

Vare sig du vill eller inte så används dina pengar till investeringar i olika företag. 1000 miljarder svenska kronor investeras i företag som kränker mänskliga rättigheter och förstör miljön. Och du kan faktiskt göra något åt det! Du behöver inte ha ont i själen och lida samvetskval för att dina pengar orsakar miljöförstöring eller kränker andra människors rättigheter. Upp till kamp och sätt ner foten om du vill få ett stopp på de oschyssta pensionerna!

Att våra pensionspengar investeras i företag som kränker mänskliga rättigheter och bidrar till miljöförstöring och klimatförändringar är något vi vet. Kanadensiska Goldcorp är ett av dessa företag som kritiseras hårt för sin utvinning i Marlingruvan i Guatemala. Urfolksrättigheter kränks och vattendragen i området har förgiftats till den grad att de hotar människors försörjning. Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer har uppmärksammat detta i flera blogginlägg, ett utav dem kan du läsa här. Arbetaren publicerade förra veckan en artikel som före detta fredsobservatör Pernilla Nordvall skrivit om Marlingruvan och våra smutsiga pensionspengar. Ett annat kanadensiskt gruvbolag, även det verksamt i Guatemala, är Hudbay och det står åtalat för mord på den lokale ledaren Adolfo Ich.

Eftersom flera miljarder kronor investeras i olja gör det att AP-fonderna kan räkna sig till en av världens största koldioxidutsläppare. Förutom att bidra till uppvärmningen av vår planet bidrar fonderna även till att småbönderna blir utan jord i Brasilien då pengarna investeras i stora jordbruksföretag. Dessutom återfinns våra pensionspengar också i vapenproduktion och kärnvapenteknik för att nämna några andra verksamheter. Detta nämns i Rapports inslag om AP-fonderna.

IMG_5010

Marlingruvan
Foto: Krszystof Podstawa

Kanske undrar du hur detta kan vara möjligt? Hur politikerna, som är medvetna om hur våra pensionspengar investeras kan tillåta något sådant? Det hemska svaret är att regelverket för AP-fonderna fastslår att hänsyn till etik och miljö endast kan tas om det inte stör den ekonomiska vinningen. Pengarna är viktigare än mänskliga rättigheter. Pengarna är viktigare än miljön. Investerade pengar ska generera en hög avkastning till vilket pris som helst. Det gör inget om människor tvingas flytta på grund av att deras jord och vatten blivit förgiftad.
Sverige har ratificerat flera konventioner som gör att vi har ett juridiskt ansvar inte bara för verksamheten i vårt eget land utan även utomlands. Alla stater som skrivit under är skyldiga att reglera transnationella företag och investeringsfonder. Så om de gör sig skyldiga till kränkningar av ekonomiska, sociala eller kulturella rättigheter ska de ställas till svars, om det inte äventyrar den ekonomiska vinsten.

Vad kan vi göra?

Tillsammans med organisationerna FIAN, Latinamerikagrupperna, Jordens Vänner och Fair Trade Center driver Kristna Fredsrörelsen en gemensam kampanj som heter #schysstapensioner. På FIANs (Foodfirst Information & Action Network) hemsida hittar du ”AP-fondskolan” och lektion nummer fyra ger dig tips på vad just du kan göra.

1. Ta ställning och håll dig uppdaterad genom att delta i den gemensamma kampanjen #schysstapensioner.
  2. Skriv under vårt elektroniska kampanjvykort riktat till ansvariga ministrar.
  3. Mejla ledamöterna i pensionsgruppen: Lars-Arne Staxäng (M), Solveig Zander (C), Lars Gustafsson (KD), Ulf Nilsson (FP), Tomas Eneroth (S) eller Kurt Kvarnström (S) på namn.efternamn@riksdagen.se.
  4. Skriv en insändare! Det är ett enkelt och effektivt sätt att få fler att få upp ögonen för var deras pensionspengar hamnar.
  5. Diskutera AP-fonderna och våra pensionspengar under #schysstapensioner och #apfonder på Twitter.
  6. Prata med alla du känner och sprid den här skolan eller andra artiklar om AP-fondernas investeringar.
  7. Och så klart – engagera dig!Du kan även läsa mer om #schysstapensioner på Kristna Fredsrörelsens hemsida.

Aino Ravandoni, Fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen 2013-2014Bli medlem Ge en gåva