“Vi har ingenting att fira idag” Manifestation på årsdagen av Columbus landstigning på den amerikanska kontinenten.

”Vi har ingenting att fira idag. Bara minnas när europeerna kom för att exploatera. Och de fortsätter, tillsammans med kapitalisterna att exploatera och ge order till den mexikanska regeringen”  säger mannen på scenen den 12 oktober här i San Cristobal de Las Casas då årsdagen av Christopher  Columbus landstigning på den amerikanska kontinenten firas eller sörjs. Runt om i Mexiko och latinamerika hölls många manifestationer mot kolonialism och exploatering men många firar också dagen då spanjorerna kom och den spanska kulturen blandades med ursprungsfolkskulturerna.

Bild 1

Den 12 oktober firas eller sörjs spanjorernas ankomst till den amerikanska kontinenten över hela Latinamerika.
Foto: Frida Ekerlund

I San Cristóbal de Las Casas manifesterade tusentals personer, till största del lärare, bönder och ursprungsfolk som sympatiserar  med zapatiströrelsen. Kraven som skanderades var bland annat lagar som respekterar ursprungsfolks rättigheter och kulturer, ett stopp på exploateringen av naturresurser samt att kriget mot knarket måste få ett slut. Många marscherade för att påminna om att plundringen som spanjorerna inledde för 519 årsedan fortsätter men idag genom transnationella företag.

Bild 2

Tusentals personer manifesterade i San Cristóbal Las Casas. Till största del deltog lärare, bönder och ursprungsfolk.
Foto: Frida Ekerlund

Andra krav som lyftes av ursprungsfolken den 12 oktober är att den mexikanska regeringen ska utvärdera det sociala biståndsprogrammet Oportunidades. Representanter för ursprungsfolken menar att regeringens program påverkar och förändrar ursprungsfolkens kultur samt att programmen aldrig kommer att få bukt med den verkliga fattigdomen.  Ni kan läsa mer om detta i Kerstin Jonsson blogginlägg här

Bild 3

Kraven som lyftes fram var bland annat lagar som respekterar ursprungsfolkens rättigheter och kulturer, ett stopp på exploateringen av naturresurser samt ett slut på kriget mot knarket.
Foto: Frida Ekerlund

I Mexiko firas den 12 oktober officiellt sedan 1928 för att hylla mestisen (någon som har ursprung både från Spanien och något utav ursprungsfolken ) och blandningen mellan den spanska kulturen och urprungsfolkskulturerna. Men alla är inte lika förtjusta över minnet av att spanjorerna kom. I Popol Vuh, som har kallats mayafolkets bibel står det om spanjorerna skrivet:

“De tog våra frukter, de sågade av våra grenar, de brände vår stam men de kunde aldrig döda våra rötter.”

Bild 4

Det råder blandade känslor i Latinamerika gällande den 12 oktober. Vissa firar blandningen mellan den spanska kulturen och ursprungsfolkskulturerna. Andra fördömer exploateringen som spanjorerna inledde och som fortsätter än idag via transnationella företag.
Foto: Frida Ekerlund

Om du vill läsa mer om Mexikos ursprungsfolk kan du göra det här.

Anna Hedlund fredsobservatör för Kristna fredsrörelsen i Chiapas, Mexiko 2013-2014