Den 21 december tågade tusentals zapatister in i flera städer i Chiapas under tystnad. Foto: Arijana Marjanovic
“Här är vi. Igen”

Gåshuden talar sitt tydliga språk. Mäktigt, så mäktigt. Tusentals steg, några med stövlar andra barfota, stampar in på torget i San Cristobal de las Casas i Mexiko. Luften hyser tyngdlösa mikroskopiska vattendroppar och en överväldigande atmosfär. Fukten pressar fram cypressernas doftmolekyler, de sticker behagligt i näsan.

I dag, nyårsdagen för exakt 19 år sedan ägde zapatistrevolutionen rum i Mexiko. För en dryg vecka sedan gick den mytomspunna mayakalendern in i en ny era. Just denna symboliska dag, den 21 december 2012, valde zapatisterna att genomföra den största manifestationen sedan revolutionen år 1994. Runt 40 000 zapatister tågade under tystnad till fem städer i Chiapas.

Hundratalet par ögon, inramade i de så karakteristiska svarta zapatistluvorna, blickar mot mig. Mot mig, men inte på mig. De tittar på något annat, någon annanstans, som inte går att se. Inte ens regnet gör ljud ifrån sig. Tystnaden framför ett tydligt budskap. ”Här är vi. Igen.”

Kommuniké från subcomandante Marcos

”Hörde ni? Det är ljudet av er värld som faller samman. Och ljudet av vår som återuppstår.”

Så börjar den korta kommuniké, undertecknad av subcomandante Marcos, som publicerades några timmar efter manifestationen. Tillkännagivandet avslutas med en påminnelse om att deras krav fortfarande är lika aktuellt som ouppfyllt: ”Demokrati, frihet, rättvisa!”

Du kan hitta mer information om zapatisterna här på vår blogg, använd sökfunktionen!

Arijana Marjanovic, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko