Ny etisk chorizo

Kristna Fredsrörelsen är stolt att presentera sitt senaste tillskott i ickevålds-sortimentet – den etiska chorizon.

Chorizon tillverkas av de bästa av råvaror som exempelvis mänskliga rättigheter, ickevåld, preventiv närvaro, säkerhetstänk och konfliktanalyser. Tillverkningen pågår under en fem veckor lång korvstoppningsprocess för att garantera det bästa möjliga resultatet:  en nyutexaminerad, god, och etisk chorizo. Helt utan våldsliga tillsatser.

Med andra ord: Efter en dryg månads utbildning i Sverige och ytterligare några uppstartsdagar i en lummig trädgård på andra sidan den stora pölen ligger alltså vi, korven, de nya fredsobservatörerna i startgroparna.

Inom kort ska vi observera, medfölja och rapportera om den humanitära situationen för guatemalaner och mexikaner vars röster sällan hörs vare sig här eller i resten av världen.

Vi som ska göra detta är Liv Teruel Johannesson, Pernilla Nordvall, Tamara Vocar, Adi Musabasic, Gabriela Velasquez, Linnea Fehrm och jag, Arijana Marjanovic.

Nu kan en etiskt korrekt chorizo avnjutas med gott samvete, kom och ät!