Spansk solidaritetsaktivist inför rätta
Demonstrationen i Valencia 21 maj 2010. Källa: http://cgtchiapas.org/

Foton på Jyri, Bety och Brad Will under demonstrationen i Valencia, 21 maj 2010. Källa: http://cgtchiapas.org/

Fredagen den 18 juni inleddes rättegången mot den spanska solidaritetsaktivisten Lola Cubells, anklagad för brott mot den allmänna ordningen i samband med en demonstration i Valencia i Spanien den 21 maj. Lola Cubells är medlem i solidaritetsorganisationen Col.lectiu Zapatista ”El Caragol” och deltog i en demonstration utanför Mexikos konsulat i Valencia för att fördöma morden i Oaxaca den 27 april i år.

I ett pressmeddelande från Col.lectiu Zapatista ”El Caragol” och den spanska fackföreningen CGT skriver dessa båda organisationer att anklagelserna mot Lola Cubells är falska och att rättegången ”stärker vågen av kriminalisering mot den sociala protesten”.

Fortfarande har ingen gripits för morden på Betty Cariño och Jyri Jakkola, deltagare i den första solidaritetskaravanen till stöd för San Juan Copala som dödades den 27 april 2010.

Aron Lindblom, samordnare för Kristna Fredsrörelsens Fredstjänstprogram i Mexiko och Guatemala.

Kort historik

18 juni: Rättegång i Spanien mot solidaritetsaktivisten Lola Cubells.

8 juni: En bred koalition av rörelser organiserar en ny karavan för att försöka bryta isoleringen av San Juan Copala. Karavanen hotas och stoppas av Ubisort. Blogg:

20 maj: Timoteo Ramirez, lokal politisk ledare, och hans fru Tleriberta Castro mördas.

15 maj: Flera personer från San Juan Copala förs bort och rånas. Ubisort anklagas för att stå bakom dådet. Blogg: http://fredsobservatorerna.wordpress.com/2010/05/17/ny-attack-i-oaxaca/

10 maj: Kristna Fredsrörelsen publicerar en blixtaktion som fördömer morden den 27 april. Blixtaktionen undertecknas av 16 internationella människorättsorganisationer. Blogg: http://fredsobservatorerna.wordpress.com/2010/05/10/blixtaktion-oaxaca/

27 april: Två människorättsaktivister, Betty Cariño från Mexiko och Jyri Jaakkola från Finland, dödas då de deltar i en solidaritetskaravan på väg till San Juan Copala. Blogg: http://fredsobservatorerna.wordpress.com/2010/04/28/vapnad-attack-mot-observatorer-i-oaxaca-mexiko/

Januari 2010: Den paramilitära organisationen Ubisort omringar San Juan Copala, huvudort i den autonoma kommunen med samma namn, och isolerar samhället från omvärlden.

Länkar

Uttalande om rättegången mot Lola Cubells i Spanien (spanska): http://www.cgtchiapas.org/noticias/juzgan-companera-lola-cubells-colectivo-zapatista-caragol-tras-una-concentracion-apoyo-san-

Rapport från demonstrationen i Valencia, Spanien, den 21 maj (spanska): http://cgtchiapas.org/noticias/80-personas-denuncian-asedio-copala-ante-consulado-mexico-valencia