Hungerstrejk för upprättelse bland Mexikos elarbetare

Söndagen den 25:e april inleddes en hungerstrejk på ”Zocalon” (stora torget) i Mexiko City. Hungerstrejken är en protest mot att regeringen, med president Felipe Calderón i spetsen, i höstas sålde ut det statliga elbolaget, Luz y Fuerza del Centro (LyFC), och avskedade mer än 44 000 elarbetare.

De som deltar i strejken är representanter för elarbetarnas fackförbund SME (Sindicato Mexicano de Electricistas), en stark fackförening med många allierade och med anor nästan 100 år tillbaka i tiden. SME hävdar att regeringens beslut om att eliminera LyFC, och entledigandet av de 44 000 arbetarna, strider mot såväl konstitutionen (artikel 27), som ett flertal federala lagar och inte minst mot arbetarnas kollektivavtal.

Övertagandet och utplånandet av LyFC inleddes strax före midnatt den 10:e oktober förra året då den federala polisstyrkan, PFP (Policía Federal Preventiva) med hjälp av armén stormade LyFC:s anläggningar och utan förklaring (i vissa fall till och med under pistolhot), drev ut de hundratals nattarbetare som var i tjänst vid detta tillfälle.

Redan samma natt, någon timme efter övertagandet, deklarerade man i olika medier att LyFC hade upphört att existera.

Hela elsektorn har sedan dess sålts ut till internationella storföretag som Iberdrola, Union Fenosa, Abener och EDF, av vilka flera sedan tidigare har dåligt rykte i latinamerikanska länder på grund av hur man, på ett till synes skrupelfritt sätt, fritt har exploaterat och och profiterat på fattiga människor.

SME är en välorganiserad fackförening som alltid säger sig ha stått på folkets sida. Man anser att elektricitet idag borde ses som en mänsklig rättighet som borde vara självklar för alla som mexikaner. Med hungerstrejken vill man förutom att försöka få upprättelse och vinna sina jobb tillbaka, även uppmärksamma den nuvarande regeringens beteende och på så vis förhindra utförsäljningen av andra viktiga sektorer i landet som exempelvis olja, vatten, matsuveränitet och utbildning.

Denna text har tidigare publicerats här.

Anton Svensson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Chiapas, Mexiko.