Ny attack i Oaxaca
Frihet och demokrati, väggmålning i Chiapas, Mexiko.

Den 15 maj kidnappades elva personer från den autonoma kommunen San Juan Copala i Oaxaca, Mexiko, uppgav ett pressmeddelande från organisationen Röster från Oaxaca för byggandet av autonomi och frihet (Voces Oaxaqueñas Construyendo Autonomía y Libertad – Vocal). I gruppen av kidnappade fanns sex kvinnor och fem barn från San Juan Copala. I pressmeddelandet från Vocal uppges att organisationen Ubisort stod bakom attacken. Ubisort är samma organisation som har pekats ut för attacken den 27 april i år då två människorättsförsvarare från Mexiko och Finland dödades. Strax efter publiceringen av pressmeddelandet från Vocal meddelade det mexikanska människorättscentret Bartolomé Carrasco Briseño att de kidnappade hade släppts igen och tagit sig tillbaka till San Juan Copala. Enligt människorättscentret uppgav flera av de kidnappade att de blivit förolämpade och bestulna på sina ägodelar av medlemmar av Ubisort.

Pressmeddelandet från Vocal (på spanska):

Pressmeddelandet från människorättscentret Bartolomé Carrasco Briseño (på spanska):

Den svenska tidningen Arbetaren har publicerat en längre artikel om Oaxaca som beskriver lite av delstatens nutidshistoria och de senare årens mest uppmärksammade övergrepp mot mänskliga rättigheter. Arbetaren skriver:

”två veckor efter attacken har den mexikanska regeringen lovat att tillsätta en undersökningskommission med representanter för alla partier. Men ännu har ingen gripits och inga misstänkta identifierats. Den lokala polisen har över huvud taget inte gått in i området. Det är oklart hur undersökningskommissionen ska kunna arbeta utan säkerhetsgarantier i områden som i praktiken kontrolleras av paramilitärer. … En ny konvoj har samlat ihop material och tillkännagett sin avsikt att försöka ta sig in till San Juan Copala, men nu vill de åtföljas av FN-representanter och av den Interamerikanska människorättskommissionen. Något svar har de ännu inte fått.”

Läs hela artikeln på Arbetarens hemsida: http://www.arbetaren.se/articles/utrikes20100512-2

Den tionde maj i år skickade Kristna Fredsrörelsen ett brev till mexikanska myndigheter för att fördöma attacken den 27 april och kräva att händelserna utreds. Brevet finns att läsa här (på spanska): http://fredsobservatorerna.files.wordpress.com/2010/05/accion-urgente-ataque-oaxaca-abril-27-2010-1.pdf

Aron Lindblom, samordnare för Kristna Fredsrörelsens Fredstjänstprogram i Guatemala och Mexiko.

Comments (1)

Comments are closed.