Första medföljningen i Chiapas

Efter en kort introduktion hos samarbetsorganisationen och människorättscentret FrayBa (Centro de Derechos Humanos Fray Bartolome de las Casas) reste vi äntligen till vår första stationering. Igår kväll kom vi tillbaka till San Cristobal efter två veckor ute i fält.

Under dessa veckor har vi tillsammans med ett gäng andra internationella fredsobservatörer deltagit i det vardagliga livet: hämtat dricksvatten, lagat mat över öppen eld, tvättat våra egna kläder och badat i floden. Vår huvuduppgift har varit att medfölja olika arbetslag i deras dagliga arbete samt fram och tillbaka till landsvägen. Trots att människorna är väldigt öppna och inbjudande så märks det tydligt att lokalsamhället befinner sig mitt uppe i en konflikt. Senast blossade den upp för drygt en månad sedan då samhället attackerades av en grupp med paramilitära kopplingar.

Konflikten handlar som i många andra lokalsamhällen i Chiapas om rätten till land och rätten att organisera sig. På senare år har situationen förvärrats på grund av regeringens planer på att utveckla turismen i området, som verkligen är naturskönt. Dessutom är det strategiskt beläget längs huvudvägen till Palenque och därför mycket attraktivt för investeringar. Mötet med lokalbefolkningen har bekräftat betydelsen av vår roll som fredsobservatörer. Vid ett flertal tillfällen har olika personer uttryckt sin uppskattning och understrukit behovet av internationell närvaro och uppmärksammande av konflikten.

Ida, Darinka och Anton, fredsobservatörer för Kristna Fredsrörelsen  i Chiapas